Isnin, 24 Oktober 2011

Lock Price

Assalamualaikum,

Maksud sebenar “lock Price”  kunci harga emas yang hendak dibeli bisanya kita kunci harga dikala harga emas jatuh.

Keadaan ini sama macam rancangan hiburan jangan lupa lirik tu…

"Aznil...saya kunci lirik ini…!!"

kalau emas pulak..???

"Wabillah...sy kunci harga emas ini...!!!!" 

Maksudnya, kita dah letak komitmen kita pada harga tersebut. So kalau harga emas naik ke, kita tetap dengan harga tersebut.

Contoh
katakan kita tengok dekat web public gold atau kat web saya ni sendiri...


 
lepas tengok harga emas kat atas kita rasa seronok dan teruja sebab harga tersebut boleh dikatakan murah! Lepas tu, kita pun call saya ditalian Wabillah 019-4452267 dgn kadar segera..

Saya tengok harga kat blog wabillah2u sekarang, jam 5.33 p.m, harga emas untuk 100gram ialah RM 19,487..Saya nak lock harga ini...komfom.."

Kemudian lepas dapat panggilan, Saya akan cek harga kat website. Betul tak dengan harga yang diberitahu oleh customer tadi. Jika sama, Wabillah akan lock harga emas tersebut dan detail-detail tertentu akan diminta sebagai tujuan rekod Public Gold.

Contohnya:
Lock guna sms
1. Nama Penuh : Abd Wahab bin Abdullah
2. No Kad Pengenalan : 
3. HP Nombor: 019 xxxxxx7
4. Emas Apa :
5. Kuantiti :
6. Ulasan :
7. Email :
8. Hantar ke HP No. 012-4890916

Harga emas akan berubah untuk setiap 20minit mengikut harga pasaran antarabangsa. Jadi kalau kita tengok harga emas tadi  pada pukul 5.33 p.m dan kita berpuas hati dengan harga tersebut. Kemudian, kita tengok jam di tangan pulak dah pukul 5.34 p.m. so ade seminit je lagi untuk harga tadi berubah kan?
 
Haa..kalau camtu baik call cepat dan cakap ringkas2 je..takut harga berubah makin tinggi..hehe. Contohnya macam price kat bawah ni lepas 20minit.


Jadi, kalau kita dah lock price untuk 100gram dengan harga RM19,487.00 iaitu selepas persetujuan oleh kedua-dua belah pihak (Saya dan customer) walaupun harga emas dah naik jadi RM19,512.00 macam gambar kat atas ni, jumlah yang perlu dibayar oleh customer hanyalah RM19,487.00 dan bukanlah RM19,512.00...

Sebenarnya ini adalah salah satu kelebihan Public Gold, iaitu boleh lock harga bila-bila masa. Contohnya, bila tengah-tengah malam kita tengok harga tengah murah, masa tu kita boleh lock price tersebut. Best kan??

Tapi bila kita dah lock price tersebut, kalau harga emas turun/jatuh macam mana?Haa..kalau harga emas turun, kita kena la jugak bayar pada harga RM19,487.00 ok?? Sebab kedua-dua pihak tadi dah bersetuju dengan harga tersebut. Kalau tak, nama anda pula akan di blaclist oleh Public Gold..

TETAPI... anda jgn risau bila harga jatuh sikit..jgn mudah panik...ini kerana,

"Fakta emas membuktikan,walaupun emas jatuh harga,tetapi dia akan mencecah harga yang dia pernah cecah atau lebih dari harga yang pernah cecah.."  

Contoh,
kalau kita tgk sekarang 10gram harganya RM1988, bagi saya harga tu cukup murah sebab harga emas bagi 10gram yang pernah cecah ialah RM2060

Jadi bermakna,harga emas akan mencecah RM2060 ataupun lebih..So, buat apa nak takut bila emas tgh murah ni..Apabila emas tgh murah,bukannya panik,tetapi anda harus BORONG/TAMBAH STOCK... heheh..Faham tak fakta emas?? 

Sesetengah orang akan jual emas bila harga jatuh sbb diorang tak dapat info/fakta emas ni..hehehe..Kebanyakan dealer dan customer saya akan senyum bila harga jatuh sbbnya,mereka akan BORONG.(Borang format baru ada di Pejabat Pablic Gold 

Jika ada sebarang komen atau ilmu yang nak dikongsi,bolehlah komen di blog ini atau hubungi saya..saya bekerja 29jam sehari untuk anda..sedarlah sebelum terlambat..

Untuk Tempahan Emas:
JIKA BELI EMAS PUBLIC GOLD  atau
NAK JADI DEALER PUBLIC GOLD 

HUBUNGI SAYA
 ABD WAHAB BIN ABDULLAH - PG 014052
INTRODUCER ANDA
PERTANYAAN CALL ATAU SMS - 019-445 2267
Puan Wan Nodrim : 019-4442267
Tunku Azilah : 012-4645228
http://wabillah2u.blogspot.com/

Berkenalan dengan Product i-series

Assalamualaikum,
Harini saya nak update sket tentang product i-series. Sebab masih ramai lagi yang tertanya-tanya apa itu i-series?

Antara persoalan yang saya terima adalah seperti berikut:
“Amir, i-series ni produk baru ke? Ape tu?”
“apa beza i-series ni dengan emas-emas lain?”
dan banyak lagi soklan2 lain yang berkaitan..oleh itu saya nak cerita serba sedikit khas untuk i-series sahaja.

Kalau kita perhatikan harga emas bagi i-series,


Ok, kita ambil 1 contoh, katakan 10gram, harga untuk 10gram skrang ni adalah RM1,816.00.
iaitu harganya adalah lebih kurang RM181.60/gram.

Perbezaan harga yang dijual dan juga harga yang Public Gold beli balik adalah lebih rendah berbading harga barang kemas untuk public jewellery.

Perbezaan harga ini adalah sebanyak 10% , jadi ianya adalah bagus untuk invesment. sebab spread harga yang kecil.



berbanding Public jewellery, harganya adalah sekitar 15-20%. Namun begitu, harga bagi public jewellery ini adalah lebih rendah jika dibandingkan dengan harga emas di kedai emas yang lain.



Kita dapat lihat di sini, harga jualannya adalah RM190/gram bagi emas 916. Namun begitu harga belian balik oleh kedai kemas adalah bergantung kepada kedai2 tersebut. Biasanya adalah sekitar 20-30% tapi ada juga kedai yang ambil sampai 40% lagi murah. So kena pandai2 la pilih kedai yang betul.

Jadi, kalau spread adalah jauh, boleh beli, bukan tak boleh beli, cuma tak sesuai la untuk buat investment. Tapi kelebihannya, design lebih cantik :) Orang perempuan suka kalau dpt hadiah macam ni. hehe..

Ok jom tengok rupa bentuk barang kemas i-series ni pulak.


Gamabar kat atas ni terdiri daripada 100g, 50gram, 20gram dan 10gram.
Paling kecil yang available adalah i-series 10gram atau lebih dikenali sebagai i-10. Yang ni comei sket cuma pendek je, dalam bentuk rantai tangan. Saya cakap dia comei sebab ada love kat rantai tangan ni.


i-10 (i-series 10gram) / Rantai tangan


i-20 (i-series 20gram) / Rantai Leher


i-50 (i-series 50gram) / Rantai Leher


i-100 (i-series 100gram) / Rantai Leher
Ok, kenapa spread dia rendah? hanya 10%?? Spreadnya rendah sebab yang ni tak macam publicjewellery. Maksud saya ianya takde size untuk dipilih. Selain daripada tu, barang kemas ni juga boleh dipajak di arrahnu.
  • Boleh dipakai oleh wanita
  • spread yang kecil
  • sesuai untuk digunakan sebagai invesment juga
  • boleh dipajak
Kat mana nak cek harga i-series ni? anda sebenarnya boleh juga lihat harganya dia www.publicdinar.com dan selaindari tu macam biasa boleh cek kat web inspirasiemas.com saja.
Jasi, jika anda mempunyai sebarang soalan tentang emas i-series ni boleh sms saya atau email atau taip je kat bahagian comment nanti saya update di artikel ni ya..

Untuk Tempahan Emas:
Hjh. Wan Nodrim : 019-4442267
Hj. Abd Wahab 019-4452267
Penghantaran tangan ke tangan utk kawasan Kedah & Perlis Lain-lain kawasan secara courier @ pos

Emas Dalam Komputer

Scrap Fiber CPU Gold Recovery



Computer + PC Scrapping for gold + more junk





E-Scrap Video.


Untuk Tempahan Emas:
Hjh. Wan Nodrim : 019-4442267
Hj. Abd Wahab : 019-4452267
Penghantaran tangan ke tangan utk kawasan Kedah & Perlis Lain-lain kawasan secara courier @ pos

Hukum Pelaburan ASB Haram

Hukum Pelaburan ASB Haram...Ikuti Perbincangannya di sini

Hukum Pelaburan Amanah Saham Bumiputra telah diperdebatkan sejak sekian lama dan ia juga mendapat respond berbeza dari majlis Fatwa negeri-negeri di Malaysia.

Apa yang akan saya nyatakan di sini adalah semata-mata pandangan peribadi dan ia bukannya fatwa dan hukum yang putus bagi orang ramai. Ia merupakan satu pandangan yang dilihat dari sudut akademik dan fakta yang ada disekeliling kita.

1) Pandangan Yang Mengharuskan

Antara yang mengharuskan adalah Majlis Fatwa Perak, Majlis Fatwa Sarawak dan beberapa tokoh akademik.

Teks keputusan fatwa Perak berbunyi [1] :-

Untuk makluman tuan mesyuarat jawatankuaa syariah perak yang berlangsung pada 1 Ogos 1992, membuat keputusan berdasarkan pendapat terbanyak serta dengan alasan-alasan syarak yang dikemukakan adalah seperti berikut :

"Bermuamalah dengan skim ASN dan ASB adalah harus dan segala keuntungannya berupa dividen atau bonus hukumnya HALAL".

Antara alasan-alasan yang dikemukakan ialah :

1. Penglibatan umat Islam dengan skim ASN dan ASB yang ditaja oleh kerajaan begi membiak, mengembang dan meningkat ekonomi orang Islam di Negara ini yang bermuamalah atas jalan ‘Qirad. Apabila didapati pelaburannya kepada yang halal lebih banyak daripada yang haram hukumnya adalah HARUS sepertimana nas yang terdapat didalam kitab.

a- Ihya Ulumiddin

b- Al-Fawaid al-Janiah Fi Al-Ashbah Wa An-Nazair ‘Ala Mazhab As-Syafie

2. Kedudukan ekonomi anak bumi khasnya umat Islam di negara ini dalam keadaan tenat dan sampai ke tahap darurat. Darurat yang dimaksudkan itu ialah dilihat dari aspek. ekonomi umat secara berkelompok bukan dari sudut individu.

Teks fatwa Negeri Sarawak pula berbunyi [2] :-

Ahli mesyuarat bersependapat bahawa bermuamalah dengan skim ASN adalah harus dan hasil yang diperolehi daripadanya (dividen atau bonus) adalah halal. Amanah Bumiputra ASB pelaksanaannya sama seperti ASN yang dahulu (sebelum diurusniaga di dalam Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) bahkan ia adalah kesinambungan kepada ASN bermuamalah atau melabur saham kepada ASB adalah juga harus dan hasil keuntungan daripadanya adalah halal. Tidak harus bagi seseorang itu meminjam wang secara berfaedah yang bertujuan untuk membolehnya membeli saham (ASB & ASN)


petikan dari surat Majlis Fatwa Selangor


1. Fatwa Yang Mengharamkan

Antara fatwa yang mengharamkan adalah Majlis Fatwa Selangor. Teks mereka adalah seperti berikut [3] :-

1. Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (Fatwa) telah membincangkan perkara di atas dengan penuh teliti dan panjang lebar dan mengambil keputusan seperti berikut :


1.1. Zakat Daripada Wang Bonus Dan Dividen ASB
Keputusannya :
" Wang bonus dan dividen yang diterima daripada hasil pelaburan ASB adalah tidak diwajibkan zakat kerana pelaburan bercanggah dengan hukum syara' "


1.2. Bolehkah wang digunakan pergi menunaikan Haji ke Tanah Suci Mekah
Keputusannya

" Ahli Jawatankuasa yang hadir bersetuju memberi pandangan bahawa oleh kerana pelaburan ASB pada masa ini, terdapat pelaburan di tempat-tempat yang bercanggah dengan hukum syara', maka ia tidak diharuskan sehingga pihak ASB membersihkan dan tempat-tempat tersebut.


Ahli Jawatankuasa Perundingan Hukum Syara'(Fatwa) yang hadir bersetuju memberi pandangan bahawa. oleh kerana pelaburan ASB pada masa ini terdapat pelaburan di tempat-tempat yang bercanggah dengan hukum syara'. maka ia tidak diharuskan sehingga pihak ASB membersihkan dari tempat-tempat tersebut.

Demikianlah dua aliran pendapat dan fatwa berkenaan Amanh Saham Bumiputra, namun dengan hormat kepada kesemua badan fatwa, secara ringkasnya, saya menyokong pendapat yang mengharamkan di atas asas berikut :-



antara buku pelaburan ASB



1) Aqad Pelaburannya Tidak Jelas 

Aqad pelaburannya tidak jelas dan tidak jelas samda menuruti ‘Qirad' atau ‘Mudarabah' atau Musharakah. Jika ia menggunakan mudarabah sebagai yang didakwa oleh Majlis Fatwa Perak pelaburan ini disyaratkan menentukan kadar nisbah pembahagian keuntungan seperti 80 : 20 dan sebagainya di awal pelaburan. Namun hal ini tiada dinyatakan langsung di dalam pelaburan ASB.
Perlu disedari bahawa jika sesebuah aqad itu tidak sah dari sudut syara' maka seluruh pelaburan adalah batal tanpa mengira pelaburannya diletakkan di dalam industri halal atau haram.


2) Jaminan modal atau ‘capital' juga menyebabkan aqad pelaburannya bermasalah dari sudut Shariah.

Termaktub bahawa capital (modal) pelaburan ASB adalah di jamin oleh PNB. ini bermakna syarat dalam aqad pelaburan ini telah bercanggah dengan syarat pelaburan Mudarabah dalam Islam yang tidak membenarkan pengusaha ‘Mudarib" (dalam hal ini adalah PNB) menjamin selamatnya modal para pelabur.

Malah menurut mazhab As-Syafie, aqad pelaburan tadi dikira batal. Modal pelaburan sememangnya tidak boleh dijamin oleh pihak yang menguruskan pelaburan juga difatwa kan oleh Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia (Majma' Fiqh Islami) atau OIC Islamic Fiqh Academy dalam konvensyen mereka yang kesembilan dimana mereka telah memutuskan bahawa jaminan modal hanya dibenarkan jika ia datang dari pihak ketiga (dalam hal ASB, yang menjamin bukan datang dari pihak ketiga) malah jika ia jaminan dari pihak ketiga sekalipun Majlis Fiqh Dunia bersepakat mensyaratkan ia tidak dimasukkan di dalam kontrak pelaburan. Malangnya, klausa ini dimasukkan di dalam aqad pelaburan ASB yang diwakili oleh borangnya.

Keistimewaan jaminan modal ini adalah tidak sah menurut SELURUH ULAMA EMPAT mazhab juga. Ini kerana dalam konsep Pelaburan Islam yang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah, tiada sebarang jaminan dari pengusaha bahawa modalnya terjamin.

Menurut Mazhab Maliki dan Syafie menganggap kiranya terdapat dalam kontrak mana-mana pelaburan mudarabah yang mana pihak pengurus menjamin bahawa modal tidak akan lupus walau apapun keadaan berlaku (samada akibat kelalaian atau tidak), maka aqad atau kontrak itu terBATAL. (Hashiyah Ad-Dusuqi, 5/284 ; Mughni al-Muhtaj, As-Syarbini, 3/419 ).

Manakala menurut Mazhab Hanafi dan Hanbali, syarat seperti ini terbatal dan kontrak adalah sah (Bada' as-Sanai, al-Kasani, 5/115 ; Al-Insaf, Al-Mardawi, 5/313)

Menurut Shariah, hanya dua jenis jaminan modal di izinkan dalam aqad Mudarabah iaitu:-

a- Jaminan modal dikembalikan jika pihak ‘mudarib' ( pengurus pelaburan) mengkhinati mana-mana isi kontrak, kecuaian yang jelas dalam pengurusan dan yang sepertinya.
b- Jaminan dari pihak ketiga dan bukannya pihak pengurus pelaburan (mudarib)


3) Dana terkumpul dilabur secara bercampur di dalam industri halal dan haram. 

Pelaburannya bercampur dengan yang haram lebih daripada 30 peratus. ASB juga TIDAK PERNAH DIBINCANGKAN OLEH Majlis Penasihat Shariah Suruhanjaya Sekuriti DAN OLEH KERANA ITU, ia tidak termasuk di dalam senarai kaunter yang jelas statusnya. 

Ia bermasalah dari sudut Shariah kerana menurut statistic tahun 2005, dana ASB telah dilaburkan di beberapa tempat yang haram seperti :-

1- Sebanyak 37.30 % ke sebuah bank konvensional terbesar.
2- Commerce Asset Holdings Berhad (Konvensional) - 1.11 %
3- British American Tobacco berhad 1.07 %

Majlis Shariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia yang bertanggung jawab dalam mengenalpasti dan meletakkan fatwa berwibawa untuk menentukan sesebuah kaunter atau dana pelaburan itu halal disertai oleh umat Islam atau tidak, pernah meletakkan kadar 33 peratus industri haram sebagai had larangan melabur dalam syarikat atau pengurus dan bercampur halal haram.

Saya tidak bermaksud Pelaburan ASB telah dibincang dan ditolak oleh Majlis tersebut, tetapi ianya belum lagi iktiraf oleh Majlis Penasihat Shariah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia yang bertanggung jawab mengesahkan sesuatu pelaburan itu halal atau tidak. Iaitu, ia belum dibincangkan dan tidak pula di ‘table' untuk perbincangan mereka.

Namun, Majlis Penasihat Shariah ini pernah mengeluarkan keputusan garis panduan atau ukur rujuk berkenaan pelaburan dalam syarikat (secara beli sahamnya atau lainnya) yang mana perniagaannya bercampur seperti berikut ( agak panjang dan saya terpaksa menyertakan yang berkaitan sahaja):

" The SAC (Shariah Advisory Council) at its second meeting on 21st August 1996, discussed the status of companies running a mix of permissible and prohibited activities. The SAC resolved that such companies with some prohibited elements which do not exceed the benchmark determined by SAC. ..............

.....iii. The core activiies of the company have importance and maslahah ( benefit in general) to the Muslim ummah and the country, and the haram element is very small and involves matters such as 'umum balwa ( common plight ), 'urf and the right of the non-muslim community which are accepted by Islam..

Based on the Prophet SAW word 1/3 or 33.33 % "is enough" and can be used as a guideline for the basis of formulating a benchmark. The question is whether this benchmark is suitable to be used for mixed companies, because it relates to the bequest of property and giving of alms.
Even so, it cannot be denied that it can be used as a benchmark to set the upper limit of a mixture because an amount exceeding the percentage will be considered excessive"

Justeru, jika kita melihat jumlah peratusan pel;aburan ASB di bank konvensional iaitu 37 peratus, ia telah melebihi ‘benchmark' 1/3 yang ditetapkan badan berwibawa ini.

Hakikatnya, masih banyak lagi kaunter atau syarikat yang halal untuk dilabur oleh dana ASB walaupun mungkin tidak mampu memberikan keuntungan setinggi bank konvensional ini, yang terpenting biar halal walaupun sedikit, daripada banyak tapi haram

Ada sesetengah pihak berkata ianya dibenarkan di atas dasar maslahat kerajaan untuk beri kekuataan ekonomi dan sebahagian kekayaan negara kepada bumiputra secara mudah.

Namun bagi saya ia ternyata hujjah yang longgar. Ini kerana maslahat yang dicanagkan adalah merupakan kepentingan yang boleh diperolehi dengan cara halal. Masih banyak tempat yang halal untuk dilaburkan.

Imam Abu Ishak As-Syatibi (790 H), pakar ilmu maqasid Islam silam meletakkan panduan dan syarat berikut jika ingin mendakwa sesuatu itu sebagai maslahat:-

1- Mestilah tidak hanya memandang maslahat duniawi sahaja, bahkan mesti meneliti maslahat ukhrawi jua
2- Maslahat hanya diterima pakai dalam hal kebaikan untuk Deenul Islam.
3- Maslahat untuk menjaga hak ramai didahulukan dari menjaga hak sekelompok.
4- Maslahat mestilah bersandarkan dalil-dalil yang jelas.

Justeru amat jelas tiada maslahah dalam menggunakan suatu kontrak dan kaunter pelaburan yang haram, sedangkan ianya boleh menggunakan kontrak Islam Mudarabah, dan boleh memilih kanter halal sahaja, seperti yang di lakukan oleh Public Ittikal, Unit Trust Islam, pelaburan GIPPS oleh RHB Asset Management dan banyak lagi. Ia juga memberi pulangan yang boleh tahan, dan yang lebih penting ianya HALAL.

Ini bukanlah fatwa tetapi hanya pendapat peribadi atas kajian peribadi, bagi sesiapa yang menyakini fatwa yang mengharuskan, ia terpulang kepada anda, dan bagi sesiapa yang menyakini fatwa Selangor dan tulisan ini, anda juga bebas.
PINJAM DUIT DARI BANK UNTUK SERTAI ASB

Walaupun isu di atas masih diperdebatkan oleh mereka yang berkenaan, namun jika anda meminjam dari Bank Konvensional untuk tujuan menyertai pelaburan ASB, ia telah disepakati haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan semua mufti-mufti Malaysia. Ini kerana pinjaman wang dari bank konvensional tersebut adalah riba. Tatkala itu, isu ASB tidak perlu diambil kira lagi kerana asal cara dapat duit untuk melabur itu pun sudah haram.

Sekian, Wassalam

petikan dari zaharuddin.net

[1] http://mufti.perak.gov.my/kemusykilan/asn.pdf
[2] http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=952
[3] http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_search_result.asp?keyID=1155


Jika anda berminat dengan pelaburan emas,sila hubungi..kami sedia membantu anda...

019-4452267 : H.Abdul Wahab(Wabillah)

019-4442267 : Pn.Wan Nodrim

012-4645228 : Tunku Azilah

Cara Melebur Emas

Video 1



Video 2



video 3



Video 4



Video 5



Untuk Tempahan Emas:
Hjh. Wan Nodrim : 019-4442267
Hj. Abd Wahab 019-4452267
Penghantaran tangan ke tangan utk kawasan Kedah & Perlis Lain-lain kawasan secara courier @ pos