Khamis, 6 Oktober 2011

Semalam adalah Sejarah..

Kalau 11 September adalah satu tragedi kepada US suatu ketika dulu..tapi 10 September pula adalah satu detik permulaan akan perubahan dalam hidup saya. Kalau anda terbaca artikel yang saya tulih sebelum2 ni..10 September 2009 lah tarikh di mana saya mula terjerumus dengan emas ini!!
Alhamdulillah, bermula dengan 1 dinar, dan akhirnya kini jumlah emas itu telah bertambah. Sedar tak sedar jumlah dealer/agen dibawah inpirasiemas juga telah meningkat!!

Jom kita buat sedikit calculation!

Pada 10 September 2009. 1 dinar = RM496.00
Jom kita tengok harga emas 1 dinar selepas 2 tahun.


1 dinar pada 10 September 2011 = RM810.00
Ok, brapa % keuntungan selepas 2 tahun??
= RM810-RM496 x 100%
RM496
=63.3%

Nampak tak??? dalam masa 2 tahun saje kenaikkan harga emas sebanyak 63%!!!!! Yang mana membawa maksud sebanyak lebih 30% setahun kenaikkan harga emas!!
Kalau sekeping emas 1 dinar saya dah untung RM314 untuk 2 tahun ni..tapi kalau ade berkeping2?? Ha..kira la sendiri :)


Zakat
Bila bercakap pasal emas, saya yakin mesti ada dikalangan kita akan tertanya2, zakat macam mana?? Ok, cakap bab zakat ni, jika sekiranya emas kita tu dah melebihi 85 gram, baru la kita akan dikenakan zakat. 85 gram ni lebih kurang 20 dinar..
Ala, apa salahnya bayar zakat. 2.5% saje dari keuntungan kita. 30%- 2.5% ada lagi 27.5% :)
Nasihat
Ok la, kepada anda yang dok terfikir2 bila nak mula beli emas ni? nak tunggu harga emas turun atau nak tunggu harga emas naik? Bagi saya, elokla kalau kita beli emas tu bila kita ada duit. Sebab kalau dok tertunggu2, mesti duit yang ada tu terus pegi beli sport rim ke, aquarium ikan ke..dan lain2 la..haha..Sebab memang dah jadi lumrah kita, bila ade cash, kita akan ada satu perasaan nak beliiii je..betul tak? so bila kita ade emas, setidak2nya, tahap kecairan wang kita tu akan berkurang..sebab duit tadi dah jadi ketul emas..dah jadi aset!

Sekian, Assalamualaikum..