Khamis, 20 Oktober 2011

10 SEBAB MENGAPA ANDA PERLU MENUKAR WANG KERTAS KEPADA EMAS.

Assalamualaikum,

10 SEBAB MENGAPA ANDA PERLU MENUKAR WANG KERTAS KEPADA EMAS.

Bagi peminat fizikal emas yang berhasrat membuat simpanan masa hadapan di dalam bentuk fizikal emas secara halal, Alhamadulillah kali ini mereka telah mempunyai jalan. Sebuah bank Islam telah berjaya melancarkan Akaun simpanan dan pelaburan emas yang telah disahkan dari sudut kontrak dan operasinya mematuhi hukum Shariah.

Mengapa menyimpan emas lebih baik dari wang kertas:

1) Tiada susut nilai dan inflasi. Zaman nabi kita s.a.w kambing sedinar seekor, zaman sekarang pun masih sedinar seekor. Sedinar sekarang RM700 lebih kurang 1 dinar = 4.25g

Setiap hari susut nilai. Satu ketika dahulu, duit Indonesia tidaklah seperti sekarang di mana 100000 rupiah=RM35 dulu mahal lagi.

2) Bernilai kerana ia logam.

Dipernilai kerana ia kertas yang dicop sahaja. Jika anda ada kuasa, anda pun boleh cop.


3) Laku satu dunia setiap masa. Orang Kemboja yang hijrah ke Malaysia kini kaya raya di kelantan menggadaikan emas mereka untuk dijadikan modal meniaga batik. Bayangkan kalau mereka bawa duit kertas negara mereka pada ketika itu, nescaya tak laku kerana negara mereka pada ketika itu kacau bilau.

4) Pelaburan paling terjamin dan menguntungkan. Kos nak pergi haji tahun 2006 ialah 68 dinar tapi dijangka tahun 2009 hanya perlu 30 dinar sahaja. Jadi anda tak perlu tambah duit dan dapat pergi haji lebih ramai. Kalau anda menabung bentuk duit, nescaya anda perlu tambah lagi wang anda walhal anda sudah menyimpan tapi nilai semasa tidak mencukupi ...

5) Ramai kalangan pemimpin negara kita suka menyimpan wang dalam bentuk fizikal dinar. Mereka tahu tentang tipudaya wang kertas ini. Tapi rakyat masih menyimpan dalam bentuk wang kertas di bank dalam pelbagai jenis simpanan dan pelaburan dengan tawaran faedah yang rendah.

6) Negara China adalah penyimpan emas terbanyak dunia. Untung bisnes semua beli emas. China kini sudah menjadi kuasa besar dunia mula menguasai ekonomi dunia melalui tabungan emas.

Amerika negara pencetak wang kertas terbanyak dunia tanpa sandaran emas. Hanya cetak dan beli minyak dari Arab, beli alat pertahanan tapi sekarang, semua sudah tahu tembelang Amerika, cetak duit kertas tanpa emas..tak lama lagi akan down..


7) Layak kena zakat. Dapat pahala. 85gram/20 dinar simpan baru wajib zakat. Zakat 2.125g /setengah dinar. Zakat satu ibadah yang dihadiahkan kepada ummat Islam ... dengan penglibatan kita dalam zakat kita dapat pahala dari Allah sebagai bekalan kita untuk akhirat.

Khilaf ulamak. Ada kata kena ada kata tak.(rujuk kitab risalah imam shafie). petikannya; tidak harus dikiaskan emas dan perak dengan duit ringgit(wang kertas) pada wajib zakat. 3 mazhab lain wajib zakat. Mazhab Shafie tak wajib..anda nak bayar juga, suka hati koranglah tapi taqlid mazhab selain shafie lah, kang tak pasai2 duit habis, amalan tak sah.

8) Keunikan yang ada pada umat Islam tapi tidak digunakan.

9) Peningkatan purata 11% setahun tanpa susutnilai. Rujuk http://www.kitco.com/

Susut nilai setahun 37% . bonus ASB baru 7% setahun..rugi 30%. tapi kita tak nampak.. yang kita nampak jumlah kertas  makin banyak.

10) Tiada siapa boleh main harga kerana ia memang berharga. Alat paling bahaya kerana penyangak matawang sentiasa ada. Tak takutkah anda jika 100 000 anda di bank dibuang 3 kosong dibelakang menjadikan duit anda jadi 100 je..tak mustahil kerana kertas semata-mata, ia hanya diperhargakan.. dan boleh dimanipulasikan..

"Menyimpan emas asas kekayaan anda"

SIMPANAN EMAS MENJAMIN MASA DEPAN HIDUP ANDA -- Insyaallah
Untuk Tempahan:
Hj. Abd Wahab bin Abdullah (Dealer ID:A9282) : 019-4452267
Hjh. Wan Nodrim : 019-4442267

Penghantaran tangan ke tangan utk kawasan Kedah & Perlis Lain-lain kawasan secara courier @ pos